'De vrijheid maakt dat ik met plezier naar mijn werk ga'

Bas van Haaren werkt als onderwijsondersteuner op Het Prisma College in Arnhem. In zijn klas zitten acht leerlingen tussen de 12 en 14 jaar die moeite hebben met leren.

‘Ik kan geen leukere baan bedenken dan de baan die ik heb. Ik hou van de onvoorspelbaarheid van het speciaal onderwijs. En dat je voor deze leerlingen echt van waarde kunt zijn. 

Blauw-blok_ruimte-en-waardering.jpg

Elke dag is anders

Ik ben begonnen in de coronaperiode en werk nu vijf jaar in het speciaal onderwijs. Wat mij vooral aantrekt in dit werk, is de doelgroep: elke dag is anders en dat maakt het uitdagend en waardevol. Je krijgt de ruimte om het onderwijs echt af te stemmen op de leerling. In plaats van strak een methode volgen, kijk je naar wat een leerling nodig heeft. Die vrijheid maakt dat ik met plezier naar mijn werk ga.

Inmiddels heb ik ruim tien jaar ervaring in het onderwijs. Ik begon met invalwerk en kreeg op een gegeven moment de kans om drie maanden in te vallen op een cluster 4-school. Dat beviel zo goed dat ik wist: als ik ooit weer in het speciaal onderwijs kan werken, dan doe ik dat. Uiteindelijk kwam ik via een sbo in Apeldoorn op mijn huidige school terecht. Eerst met een jaarcontract, maar inmiddels heb ik een vast contract.

De ruimte om mezelf te ontwikkelen

De sfeer op school zou ik omschrijven als warm en collegiaal. Ik kan altijd bij collega’s terecht. In het begin vond ik het lastig om hulp te vragen of ideeën te delen, maar inmiddels voel ik me daar veel zekerder in. Dat komt ook doordat er echt ruimte is om jezelf te ontwikkelen.

Mijn ontwikkeling pak ik dan ook actief op. Ik volg nu de associate degree Pedagogisch Educatief Professional aan het Saxion in Enschede. Collega’s helpen me met opdrachten en ik krijg tijd om te studeren. De organisatie ondersteunt me ook financieel. Dat voelt als vertrouwen. Mijn doel is om na deze opleiding praktijkinstructeur te worden, bij voorkeur op mijn huidige school.

   

Durf buiten de gebaande paden te denken

Het idee van ‘meer aandacht, meer mogelijkheden’ herken ik volledig. Op mijn werk wordt echt gekeken naar wat je nodig hebt, zowel professioneel als privé. Die steun voel je, en dat werkt door naar de leerlingen. Als je je gesteund voelt, durf je meer buiten de gebaande paden te denken.

Tegen twijfelaars zou ik willen zeggen: kom gewoon eens een dagje meekijken. Ik snap dat speciaal onderwijs spannend lijkt, dat vond ik ook. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Je ziet leerlingen groeien, zeker in de praktijkvakken. Week na week worden ze zelfstandiger. Dat is misschien wel het allermooiste aan dit werk.'

Bekijk onze vacatures

In de reeks verhalen 'Ik ben een onderwijsspecialist' vertelt een onderwijsspecialist wat zijn of haar baan speciaal maakt. Deze keer vertelt Bas over de ruimte en waardering voor eigen inbreng.

Meer verhalen