‘Collega’s begeleiden vind ik het leukste van mijn werk’ | Karl, teamleider op het Meforta College

Karl is teamleider op het Meforta College in Zetten. Hij begon zijn carrière als leraar, nam 3 jaar geleden ook IB-taken erbij en is sinds dit schooljaar teamleider.

“Acht jaar geleden koos ik bewust voor het werken met leerlingen die behoefte hebben aan nabijheid en extra ondersteuning. Ik begon mijn onderwijscarrière bij een detacheringsbureau en kwam terecht op het Meforta College. We proberen hier altijd het talent van een leerling naar voren te halen. Elke rugzak bevat een talent – dat vind ik een mooie gedachte.

Onze eerste prioriteit was het creëren van rust in de klas. Pas daarna konden we echt inhoudelijk aan de slag – daar richtte ik me vooral op. Ik volgde de Academie voor Lichamelijke Opvoeding en behaalde tijdens mijn werk als docent de master Onderwijswetenschappen. Naast het lesgeven deed ik onderzoek en nam ik drie jaar geleden ook IB-taken op me. Sinds dit schooljaar werk ik als teamleider.

Ik maak positieve dingen graag zichtbaar

Als teamleider bied ik mijn collega’s de kans om hun eigen kwaliteiten in te zetten. Ik ben aanwezig en geef sturing, maar neem het niet over. We kunnen kritisch naar onszelf kijken, maar ik maak ook graag positieve dingen bespreekbaar en zichtbaar. Aandacht voor successen stimuleert motivatie en opent nieuwe mogelijkheden.

Het leukste aan mijn werk vind ik het begeleiden van collega’s. Het geeft mij voldoening als zij initiatief tonen en verantwoordelijkheid nemen. Ik geniet ervan wanneer er werkgroepen ontstaan die zich inzetten voor beter onderwijs. Uiteindelijk komt dat terecht bij de leerlingen, en dat verhoogt de kwaliteit van ons onderwijs.

  

Iedereen die hier komt, blijft meestal

De organisatie biedt veel mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld via leiderschapstrajecten. Ook kan ik altijd sparren met beleidsadviseurs van de scholengemeenschap. De werksfeer op onze school is heel goed – dat merkten nieuwe collega’s én de onderwijsinspectie direct. Iedereen die hier komt, blijft meestal.

Ik weet waarop ik invloed heb en waarop niet – dat helpt mij in mijn leiderschap. Voor dit werk is vooral kalmte en rust nodig. In dit type onderwijs ontstaan veel ad-hocsituaties die snel aandacht vragen. Dan moet je doordachte beslissingen kunnen nemen en duidelijkheid, structuur, rust en positiviteit bieden aan zowel leerlingen als collega’s.

In dit werk draag je echt bij aan de volledige ontwikkeling van een leerling. Het gaat minder om cijfers, en meer om kleine doelen. Dat je ziet dat een leerling fijn naar school komt, langer geconcentreerd kan blijven, of plezier heeft gevonden in leren. Als je daar oog voor hebt, is dit werk perfect.”

In de reeks verhalen 'Ik ben een onderwijsspecialist' vertelt een onderwijsspecialist wat zijn of haar baan speciaal maakt.

Meer verhalen