Onze identiteit
We nemen onze verantwoordelijkheid
In 2029 herkennen mensen ons aan onze moed en ons meesterschap. We hebben de intrinsieke motivatie om in actie te komen. Om het goede te doen voor de leerling, ook als we nog niet precies weten waar het uitkomt. We zijn nieuwsgierig, lerend en uitnodigend. Juist als het spannend is of als het druk is.
Vanuit onze eigen kracht durven we het vertrouwde los te laten in de samenwerking met onze partners, zodat we ruimte vinden voor nieuwe mogelijkheden. Dat kunnen we. Het is wat we dagelijks doen in onze samenwerking met leerlingen: in verbinding blijven, en kansen vinden – met oog voor het geheel.
Onze moed is niet roekeloos of kortzichtig, maar waardevol dankzij ons meesterschap. We wéten waar we het over hebben en daarmee dwingen we respect af. De combinatie van moed en meesterschap maakt dat we onze verantwoordelijkheid kunnen nemen. Vanuit vertrouwen, met een open houding, en met oog voor wat er nodig is.
We werken volgens onze sturingsfilosofie
In 2029 werkt elke Onderwijsspecialist samen volgens onze sturingsfilosofie ‘Sterker met jou!’. In deze filosofie hebben we de principes van Anders Vasthouden verder uitgewerkt voor onze organisatie.
Sterker met jou! is gebaseerd op drie beloftes: we werken vanuit de bedoeling, we versterken elkaar, en we staan naast elkaar. De bedoeling is helder: dat is de ontwikkeling van leerlingen. Draagt wat we doen daaraan bij? Dan gaan we ervoor. Is dat niet het geval? Dan durven we los te laten.
Elkaar versterken betekent: helpen zonder het over te nemen. Samen oplossingen vinden, in plaats van problemen doorschuiven. Dat vraagt eigenaarschap, wederkerigheid en de moed om het goede gesprek te voeren. Daarbij kiezen we bewust positie: niet tegenover elkaar, of vanuit hiërarchie, maar náást elkaar. We zoeken de ander op, en zijn elkaar nabij.
Werken volgens deze filosofie is niet altijd makkelijk. Zeker niet als de druk toeneemt. Daarom prioriteren we onze werkzaamheden, zodat we regelmatig de tijd kunnen nemen om stil te staan bij de vraag: doen we het goede, en doen we dat ook goed? Zo houden we samen koers én maken we ruimte voor (individueel) vakmanschap.
Wij zijn specialist in het neerzetten van een inclusiever pedagogisch klimaat
In 2029 zijn we nog steeds expert in het ondersteunen van leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte. Daarbij kijken we altijd systemisch. We zien een leerling nooit los van haar of zijn omgeving, maar altijd in verbinding met anderen, ouders, school, buurt, zorgstructuren, vrienden, sportclubs bijvoorbeeld.
Want als je alléén focust op een leerling, focus je op de uitzondering. Je loopt het risico dat je kinderen apart zet - en dat is precies níet inclusief. Wij draaien dat om. We kijken naar wat er in de omgeving mogelijk is. Wat kan er anders, zodat iedereen kan meedoen? Dat kunnen we natuurlijk alléén samen met anderen. In die cirkel van wederkerigheid, waar je eerder al over las.
Dat levert niet alleen de leerling iets op, maar ook de klas, de school, het netwerk eromheen. Zo creëren we een omgeving en een pedagogisch klimaat waarin iedereen erbij hoort én tot zijn recht komt.
We zijn er voor leerlingen, ouders, leerkrachten en andere partners
In 2029 zijn we er samen met ouders en partners voor alle leerlingen. We zetten ons rechtstreeks in voor professionals in het regulier onderwijs én voor leerlingen die onze expertise het hardst nodig hebben. Daarbij definiëren we niet bij voorbaat harde grenzen.
De ontwikkeling van een leerling wordt niet alleen bepaald door wat zij of hij zelf kan of niet kan, maar vooral door wat we samen in en met de omgeving mogelijk maken. Daarom werken we samen met leerlingen, ouders, leerkrachten en andere partners aan een sterke, inclusieve pedagogische basis en leeromgeving.
We geven lucht aan situaties die vacuüm zijn getrokken. We helpen om uit te zoomen, en te kijken naar wat er wél kan. Zo zorgen we met meer aandacht, voor meer mogelijkheden.
