Onze expertise
We ontwikkelen en delen systematisch kennis
Onze kennis en expertise vormen een belangrijk deel van ons DNA. Én ze zijn voorwaardelijk om onze ambities waar te kunnen maken. Daarom hebben we in 2029 een sterke structuur om kennis en expertise te ontwikkelen en te delen. Met elkaar, en met anderen. We doen nu al veel op dit gebied. Zo leren we van en met elkaar in het overleg met hoofden en directeuren (F3), hebben we een leiderschapsprogramma opgezet, en delen we kennis via ons intranet.
Maar er is meer samenhang en doelgerichtheid nodig, om ervoor te zorgen dat de kennis in onze organisatie iederéén bereikt. En om die vervolgens ook naar buiten te kunnen brengen. Of om kennis die we ergens anders opdoen, weer te delen met onze collega’s. Onze ondersteunende dienst trekt hiervoor samen op met onze scholen.
Daarnaast wordt kennisdeling tussen onze scholen een vast onderdeel van onze jaarplannen en hoe we werken. Collegiale consultatie speelt daarbij een belangrijke rol. Veel collega’s vragen erom, en het verbetert de kwaliteit van ons onderwijs.
We zetten onze kennis en expertise bovendien in, via de nieuw te vormen onderwijsregio’s. Hier kunnen collega’s uit het regulier onderwijs deelnemen aan ons scholingsaanbod. Hierover maken we heldere afspraken met de onderwijsregio’s.
We denken creatief en toekomstgericht
Als we inclusiever onderwijs willen versterken, moeten we ook echt nieuwe paden inslaan. Daarbij denken we in mogelijkheden, stap voor stap, en met een open blik. In 2029 zijn concrete voorbeelden van deze creativiteit zichtbaar.
We bouwen bijvoorbeeld met pabo’s aan nieuwe onderdelen in het curriculum. En zetten onze eigen academie open voor iedereen die met leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte werkt. De vorm is niet het belangrijkste. Het gaat erom dat we onze expertise laagdrempelig en hoogwaardig beschikbaar maken.
We vergroten onze kennis over duurzaamheid – en passen die toe
We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat het thema duurzaamheid leeft in onze organisatie. Het past enorm goed bij ons. We krijgen er energie van. In 2029 dóén we niet alleen dingen op het gebied van duurzaamheid, maar hebben we ook een structuur om hier systematisch over te leren en die kennis weer te delen.
We leren leerlingen hoe ze goed omgaan met de wereld om hen heen. Dat zit in ons burgerschapsonderwijs, maar ook in hoe we zelf werken. In ons materiaalgebruik, in de keuzes die we maken, in onze gebouwen. Bovendien draagt inclusiever samenleven zélf bij aan een duurzamere wereld. Als kinderen samen opgroeien, met gelijke kansen, ontstaat er meer verbondenheid en zorg voor elkaar. Dat is waar we naartoe werken!
