Veelzijdig opleiden in diversiteit: unieke hoofdrol voor De Onderwijsspecialisten

Een parel uit de praktijk. Zo stond Veelzijdig opleiden in diversiteit geprogrammeerd op Het Gongres van 5 november. Een bijzonder verhaal over samen werken aan een inclusieve leeromgeving, met (eindelijk) een hoofdrol voor het gespecialiseerd onderwijs.

Nooit eerder was het speciaal onderwijs vanaf het begin betrokken bij een partnerschap. ‘Voorheen konden we aansluiten bij bestaande partnerschappen’, vertelt Onderwijsspecialist Peter van ’t Westeinde tijdens Het Gongres, ‘maar in Veelzijdig Opleiden in Diversiteit zijn we één van de initiatiefnemers en zitten dus aan het stuur'.

Wat maakt een goede leraar?

Waarom nam het speciaal onderwijs die plek op de driver’s seat niet al eerder in? Volgens Peter is dat ‘toch een beetje het oude denken’. Hij verduidelijkt: ‘Op onze scholen maakt een student niet per se kennis met alle leerroutes. Dat werd altijd als een obstakel gezien. Inmiddels kijkt de HAN Pabo daar anders naar: in het speciaal onderwijs leert een student zoveel andere dingen die net zo belangrijk zijn om een goede leraar te worden. Bijvoorbeeld hoe je onderwijs anders kunt organiseren. En wat het betekent om multidisciplinair te werken.’

Veelzijdig opleiden

Het partnerschap Veelzijdig Opleiden in Diversiteit werkt aan een veelzijdig en divers praktijkprogramma. Een programma dat voorbereidt op het inclusieve onderwijs-van-morgen, of dat nu is in het reguliere of in het speciaal onderwijs. Met stages binnen scholen die aansluiten bij de vraag of interesse van studenten. Maar ook met masterclasses en andere bijeenkomsten, waar (toekomstige) onderwijsprofessionals uit regulier en speciaal onderwijs en lerarenopleiders elkaar ontmoeten en samen leren. Peter: ‘We hebben leraren nodig die breder denken. Leraren die onderzoekend kijken naar de diversiteit in hun klas en wat die betekent voor hun handelen. Dat is waar we met het nieuwe praktijkprogramma naartoe willen: veelzijdig opleiden binnen verschillende vormen van onderwijs.’

Samenwerking is de sleutel

Stampt de HAN Pabo dat praktijkprogramma dan helemaal zelf uit de grond? Zeker niet, benadrukt Peter: ‘Alles draait om co-creatie. Studenten, instituutsopleiders en mentoren gaan het samen doen, zich samen verdiepen en samen leren van elkaars expertise. Steeds staat de vraag van de student centraal: wat wil die leren, wat is daarvoor nodig en wat moeten we loslaten? Maar bijvoorbeeld ook: wat vraagt dat van ons personeelsbeleid? Willen wij medeverantwoordelijk worden voor het opleiden van toekomstige leraren en er zelf ook iets van leren? Dat is een spannende zoektocht, waar we de komende anderhalf jaar mee aan de slag gaan.’

Meer leraren voor speciaal onderwijs

Veelzijdig Opleiden in Diversiteit gaat niet alleen over de ontwikkeling van een nieuw praktijkprogramma. De aanpak betekent ook iets voor de arbeidsmarkt. Peter: ‘We verbreden de kijk van studenten op al de verschillende vormen van onderwijs, waaronder het speciaal onderwijs. Nu al kiezen drie keer zoveel studenten voor een stage in het speciaal onderwijs. In potentie zijn dat 66 toekomstige collega’s!’

Doe mee!

Ben jij op zoek naar verbinding in diversiteit? Wil je de handen ineen slaan? Durf je risico te nemen? Leer je graag van en met elkaar? Neem gerust contact op met De Onderwijsspecialisten en stuur een e-mail naar Peter. Hij beantwoordt graag je vragen.

Peter van ’t Westeinde is adviseur Leren en Ontwikkelen, en programmaleider Samen Opleiden bij De Onderwijsspecialisten. Martine Derks is programmaleider Samen Opleiden vanuit de HAN Pabo. Het partnerschap Veelzijdig Opleiden in Diversiteit is een samenwerking tussen 4 schoolbesturen in het speciaal onderwijs, 2 besturen in het regulier primair onderwijs en de HAN Pabo.