Terug

‘Samen schrijven’ op vso De Linde

Het is kerstavond en er komt en auto langs met allemaal kerst lampjes, hij parkeert voor de deur van mijn huis en hij stap uit de auto. hij belt aan en wie staat daar? 

Het is het begin van het verhaal van Daisy, leerling op vso De Linde, over het thema ‘kerst’. De eerste zinnen nodigen uit om verder te lezen. En dat doen de lezers van het online platform ‘Damast in Salland’ dan ook graag.

Een aantal maanden geleden nam onderwijsondersteuner Hasan Kaddour het initiatief voor het schoolbrede schrijfproject ‘Samen schrijven’. De uit Syrië afkomstige Hasan heeft een carrière in de journalistiek achter gelaten in zijn geboorteland. Nu hij in Nederland woont en in het onderwijs werkt, brengt hij zijn passie voor schrijven mee de school in.

Hasan: “Ik ontdekte dat de leerlingen elke dag les krijgen in lezen, maar veel minder bezig zijn met schrijven. Zo is het idee ontstaan om een project te starten rondom het schrijven van verhalen. Elke maand bedenken we een thema dat aansluit bij de actualiteit en de belevingswereld van de leerlingen, zoals kerst of Valentijnsdag. De leerlingen mogen proberen op papier te krijgen wat ze in gedachten hebben. Dit kan een verhaal zijn, maar ook een gedicht of tekening.”

Hasan werkt ook als journalist voor het online platform ‘Damast in Salland’. Deze website trekt maandelijks veel lezers. Elke maand worden drie mooie verhalen van leerlingen uitgekozen en gepubliceerd op dit platform. Hasan: “Ik wil  dat mensen in onze maatschappij kennismaken met onze leerlingen door hun verhalen. Zo ontstaat er een relatie tussen de leerlingen en hun omgeving.”

Directeur Jan Vernooij is enthousiast over het initiatief: “dat Hassan dit doet is heel interessant. Ik wil graag dat deze school een weerspiegeling is van de maatschappij. We hebben iedereen hier aan boord. Ik vind het juist mooi dat Hassan hier dit project gestart is. Dat is voor mij de praktijk van inclusiviteit.”

Alle klassen binnen vso De Linde doen enthousiast mee met het schrijfproject. Jan: “Elke maand zien we de verhalen van de leerlingen ontwikkelen. En of die verhalen nu in letters of picto’s worden geschreven: iedereen kan meedoen.”