Terug

Samen duurzamer op het Prisma College

In 2030 moet de CO2-uitstoot in Nederland met 55% zijn teruggedrongen en in 2050 moet er sprake zijn van een reductie met 95%. Alle sectoren moeten bijdragen aan de reductie, dus ook het onderwijs’. Zo start het artikel over duurzaam onderwijsvastgoed in het magazine ‘Naar School’ van VOS/ABB.

Samen duurzamer, dat is ook een belangrijke ambitie van De Onderwijsspecialisten. We willen oplossingen die werken voor onze leerlingen, onze medewerkers, onze gebouwen én de aarde. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Dit betekent dat we goed willen kijken naar onze CO2-uitstoot, naar ons afval, naar waar we onze energie vandaan halen, en naar waar we onze middelen aan besteden. En natuurlijk naar wat we onze leerlingen hierover willen leren.

Het Prisma College in Arnhem brengt deze ambitie in de praktijk met een prachtig nieuw schoolgebouw: gezond, groen, bijna energieneutraal en onderdeel van een natuurlijke buitenomgeving om te freewheelen, te leren en te werken.

Wat belangrijk is aan de school is  dat deze een uitdagende omgeving biedt, die leerlingen helpt om hun zelfstandigheid te vergroten én waar ze zich veilig voelen.

Door een groot atrium waar licht van alle kanten naar binnenstroomt loopt een enorme hellingbaan. ‘Natuurlijk is er een lift’, vertelt Jolina Branderhorst, hoofd facilitair bij De Onderwijsspecialisten. ‘Maar leerlingen hoeven die niet te gebruiken. Ze kunnen zelfstandig door het hele gebouw gaan.’

In het atrium komen gangen en verschillende ruimtes uit, van vak- en praktijklokalen tot een theater en een dojo. De gangen zijn breed en licht, met overal zitjes om bij te praten of samen aan opdrachten te werken. Veel lokalen zijn direct verbonden met de tuin, waar ruimte is om te fitnessen, te tuinieren of gewoon tot rust te komen.

Groen, groener groenst
Branderhorst: ‘We hebben het bouwteam drie opdrachten meegegeven: zorg dat het gebouw past bij onze doelgroep en waar we het voor willen gebruiken, zorg dat het groen, gezond en duurzaam is, en zorg dat je alleen herbruikbare materialen toepast. Leerlingen en medewerkers dachten vervolgens mee over de details: wat uit het oude pand is handig, en wil je ook in het nieuwe hebben? En wat vooral niet?’

Het resultaat op duurzaamheidsgebied mag er zijn. Laten we beginnen met het groene. De nieuwe school heeft natuurlijk zonnepanelen, vangt regenwater op in wadi’s en heeft bewegingssensoren, waardoor er bijvoorbeeld alleen licht brandt als er ook daadwerkelijk iemand in een ruimte is. Het is een gezonde plek om te zijn. Vrijwel overal is daglicht, er zijn zo veel mogelijk natuurlijke materialen gebruikt en er is slimme ventilatie. ‘We vonden het belangrijk dat medewerkers zelf de regie kunnen houden. Willen ze een raam openzetten? Dan kan dat. Dan stopt de mechanische ventilatie tijdelijk’, legt Branderhorst uit.

Onderhoudsarm
Duurzaam betekent ook: zo min mogelijk afval. Branderhorst: ‘Zo bestaat het gebouw uit materialen die eenvoudig opnieuw gebruikt kunnen worden en zijn onderdelen van een speciale coating voorzien, zodat ze niet iedere zo veel jaar opnieuw geschilderd moeten worden.’ Zo gaan we samen op weg naar een schonere toekomst. Samen met de leerlingen, want jong geleerd, is oud gedaan.