Terug

Samen buiten de schoolmuren aan de slag met techniek

Als juf Renske Meijer met de leerlingen van groep 6/7 van  SAM het lokaal binnenkomt, staan de vrijwilligers van Stichting Technieklokaal Doetinchem-Bronckhorst al klaar. Ze hebben zelfs al voorbereidingen getroffen: op de werkbanken liggen al onderdelen voor de werkstukken klaar.

In het technieklokaal van het Metzo College in Doetinchem kunnen leerlingen van groep 6-8 van de basisschool vier weken lang aan de slag. Hierbij leren ze van alles over techniek. In die vier weken gaan ze verschillende dingen doen en maken: een windmolentje, een vogelhuisje, een eeuwigdurende kalender en verschillende opdrachten met robotica. Dit allemaal onder leiding van de vrijwilligers van Stichting Technieklokaal Doetinchem-Bronckhorst.

Deze week is het de beurt aan de leerlingen van groep 6/7 van  SAM. Elke week maakt de leerling een ander werkstuk. Juf Renske: “Ik zie heel veel enthousiasme. De leerlingen zijn graag met hun  handen bezig.” Trots laat Lora haar windmolen-in-wording zien: “Ik vind het héél leuk om dit te doen. Ik houd van knutselen. Ik wil hierna ook naar een school waar je veel kunt knutselen en koken.”

Renske vindt het belangrijk om met haar leerlingen regelmatig buiten de schoolmuren te kijken: “Er is meer dan alleen de school. Je kunt niet alles uit boekjes leren. Ik vind het belangrijk dat leerlingen zelf dingen zien en ervaren.  Graag grijp ik de kans om met de klas op excursie te gaan of deel te nemen aan lessen buiten de schoolmuren. Bijvoorbeeld bij Introdans, of technieklessen zoals hier op het Metzo College. Ik merk dat dit de leerlingen heel veel brengt.”

Erik Sweers, coördinator bij Stichting Technieklokaal Doetinchem-Bronckhorst: “Ik vind het belangrijk dat kinderen kennismaken met techniek. Er is meer werk op de wereld dan een kantoorbaan. Als ik zie hoeveel plezier we kinderen doen met deze lessen: daar gaat het eigenlijk om. Dat motiveert!” 

De leerlingen uit het sbo zagen, schroeven en lijmen ondertussen rustig door, hier in het technieklokaal van een vmbo. Met hier en daar een helpende hand van een gepensioneerde vrijwilliger. Hoe inclusief wil je het hebben?

Het is de Week van Inclusief Onderwijs: het platform Naar inclusiever Onderwijs organiseert deze week om initiatieven op het gebied van inclusiever onderwijs onder de aandacht te brengen. Samenwerkingen tussen onderwijs, samenwerkingsverbanden, ouders en partnerorganisaties zijn hierin erg belangrijk.

Lees meer verhalen over inclusiever onderwijs op onze Koerspagina