Terug

‘Niet-aangeboren hersenletsel is vaak onzichtbaar, maar heeft veel impact’

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is een complexe en vaak onzichtbare aandoening die grote gevolgen kan hebben voor leerlingen en hun omgeving. Brein Support helpt scholen om hiermee om te gaan. Eveline Velthuizen is een van de vier trajectcoaches die ondersteuning bieden in basis- tot beroepsonderwijs. Ze vertelt over de impact van NAH op het onderwijs. ‘Leerlingen met NAH kunnen op jonge leeftijd vaak prima meekomen en later pas problemen ondervinden. Het is goed om bewust te zijn van hun belastbaarheid en impact daarvan op hun leven.’

NAH kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan valpartijen, hersentumoren of verkeersongelukken. Eveline: “Voorbeelden van hersenletsel die wij tegenkomen zijn onder meer schade door een val van een commode, een klap van een schommel, of een ongeluk met een elektrische fiets. Vaak wordt het letsel echter pas op latere leeftijd zichtbaar, bijvoorbeeld wanneer een leerling op school meer zelf moet gaan plannen en organiseren.”

De gevolgen van NAH zijn ingrijpend en kunnen variëren van concentratieproblemen en vermoeidheid in de klas tot problemen met vrijetijdsactiviteiten. NAH heeft grote impact op het onderwijs én het leven van de leerling. Een aangepast onderwijsaanbod kan dan helpen.

Onzichtbaar een vol hoofd

Eveline geeft het voorbeeld van een leerling die in de klas goed kan meekomen met rekenen. “Hij kon gemakkelijk vijf kwartier achter elkaar rekensommen maken, maar kwam thuis met hoofdpijn. Een vol hoofd zie je niet, maar hij had op school toch te veel gedaan. Dat is de impact van NAH; aan de buitenkant is het niet altijd zichtbaar.” Brein Support heeft psycho-educatie aangeboden, samen een spreekbeurt in de klas gegeven en zijn leerkrachten gecoacht.

Brein Support biedt scholen altijd maatwerk. Ze kijken daarbij naar alle leefgebieden van een leerling. “Onze begeleiding varieert van gesprekken met docenten over lesaanpassingen tot het geven van gastlessen over de werking van de hersenen. Soms ondersteunen we leerlingen bij het geven van spreekbeurten of we voeren gesprekken met diverse betrokkenen.” Daarnaast beantwoorden ze vragen van andere partijen, zoals ouders en artsen. Brein Support heeft ook een loketfunctie.

Concrete handvatten en aanpassingen

De ondersteuning van Eveline en haar collega’s geeft scholen concrete handvatten en aanpassingen die direct toepasbaar zijn in de klas. Voor de leerling leidt dit onder meer tot minder belasting en een betere leeromgeving. Eveline: “We ondersteunen scholen om beter om te gaan met leerlingen met NAH, in korte trajecten tot langdurige begeleiding. We observeren in de klas, geven advies over rustmomenten en prikkelverwerking, en passen de omgeving aan om prikkels te verminderen.”

Voor leerkrachten en scholen heeft Eveline enkele praktische tips. “Let bij leerlingen op signalen van vermoeidheid en prikkelverwerking. Plan rustmomenten in en observeer hoe deze leerlingen hierop reageren. Pas ook de omgeving aan, zoals de plek in de klas, om prikkels te verminderen. Vraag bij twijfel altijd door naar mogelijke oorzaken van het gedrag en overweeg NAH als mogelijke verklaring. Wij kunnen dan meekijken en passende adviezen geven.”

Grote gevolgen en goed nieuws

NAH is en blijft een ingewikkelde aandoening die grote gevolgen kan hebben voor leerlingen, maar het goede nieuws is dat het brein zich blijft ontwikkelen. “Dit betekent dat leerlingen met NAH soms verrassen met wat ze nog kunnen en hoe ze zich verder ontwikkelen, als ze de juiste begeleiding en aanpassingen krijgen”, benadrukt Eveline.

Met de adviezen van Brein Support kunnen scholen beter omgaan met de uitdagingen voor leerlingen met NAH en een betere leeromgeving bieden. Door bewust te zijn van de impact van NAH kunnen zij een groot verschil maken in het leven van leerlingen.

 

 

Over Brein Support

Brein Support is een expertisecentrum voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Een team van coaches, docenten, coördinator, GZ-psycholoog en externe deskundigen richt zich op onderzoek, advies, ondersteuning en begeleiding in het onderwijs. Dit doen ze op scholen of binnen de eigen onderwijslocatie op het terrein van Klimmendaal.

Samen met drie collega’s is Eveline gespecialiseerd in (ambulante) trajectcoaching en begeleiding in het regulier en speciaal onderwijs, maar Brein Support doet meer. Ze geven vrijblijvend advies en verwijzen door als dat nodig is. Wat ze ook doen:

  • onderwijsprogramma met een observatiegroep en transitiegroep
  • advies en neuropsychologische diagnostiek
  • begeleiding naar een vervolgopleiding, werk of dagbesteding
  • ondersteuning van familie, vrienden en andere naasten van kinderen, jongeren en jongvolwassenen met NAH
  • advies, training en deskundigheidsbevordering voor professionals

Brein Support is onderdeel van De Onderwijsspecialisten en is gevestigd in Arnhem. Scholen kunnen bij vragen altijd contact opnemen. Meer informatie vind je op de website van Brein Support.