Ode aan de kracht: terugblik op Special Forces

Op donderdag 20 mei vond via een livestream de voorstelling Special Forces plaats. Een bijzondere voorstelling over kracht, uitgevoerd door leerlingen van De Onderwijsspecialisten, Rijn IJssel en dansers van Introdans.

De Onderwijsspecialisten en Introdans ontwikkelden samen het concept Dans Speciaal. Leerlingen leren zo dat ze ‘er mogen zijn’, dat ze belangrijk zijn als mens en deel van een groep. Sozi, 16 jaar van het Briant College: “Ik vind dansen superleuk, ik kan dan even alles loslaten en denk nergens aan. Ik leerde ook mensen kennen die ik normaal alleen in de schoolgangen tegenkom. Als het mijn examens niet in de weg staat, zou ik volgend jaar zo weer meedoen.”

Een ervaring om nooit te vergeten

Annemiek Kienhuis, dramatherapeut bij het Vierbeek College, ziet dat leerlingen ook een week na de voorstelling nog glunderen van trots. “Leraren geven hen een schouderklopje en vragen om hun handtekening. Of zeggen ‘ken ik jou niet ergens van?’, daar bloeien leerlingen van op” zegt Annemiek. “We hebben de voorstelling samen teruggekeken onder het genot van een cola en een chipje. Het is super om te zien hoe zij hun talenten benutten en hoe trots ze zijn.”

De vele gezichten van kracht

De voorstelling opende met het thema ‘menselijke kracht’. Dansers van het Vierbeek College zetten de voorstelling meteen stevig neer door te dansen met grote, zware touwen. Leerlingen van het Briant College namen de kijker vervolgens al dansend mee naar de dromerige wereld van ‘kracht van de verbeelding’. En leerlingen van het Gentiaan College voerden in zilverkleurige kostuums een futuristische dans uit over ‘de wetenschap van kracht’.

Perfecte timing

Joyce, moeder van Rachelle (14 jaar) op het Briant College: “Rachelle zit al op streetdance, maar door corona gingen de lessen niet door. Ik merkte dat ze wel wat afleiding kon gebruiken. Dit kwam dus precies op het juiste moment. Bij streetdance danst ze alleen met meisjes, maar nu deden er ook jongens mee. De interactie met andere leerlingen deed haar goed. Ze overwon zelfs haar verlegenheid door mee te werken aan een talkshow over de voorstelling.”

   

Leerlingen kijken ernaar uit

Ook Tieneke Acis, mentor en docent bij het Briant College, is enthousiast: “Al ver voordat we een voorstelling opstarten, begin ik met werven van leerlingen. Sommigen staan te popelen, anderen moeten we een beetje aanmoedigen. Maar meedoen is altijd vrijwillig. Na een promovideo meldden zich genoeg leerlingen om de ‘kracht van de verbeelding’ uit te voeren. Het leuke was dat er ook leerlingen van mbo Rijn IJssel meededen aan ‘onze dans’. Deze mix had een positieve uitwerking op onze leerlingen. De nadruk lag veel minder op hun gedrag, en veel meer op samen iets moois neerzetten. Ze waren gelijkwaardig aan de andere dansers.”

Hip hop clinics

Margot Gijzen, gymdocent Gentiaan College, was aangenaam verrast door de lange spanningsboog van haar leerlingen. “Een training voor Special Forces duurde dik twee uur. Ik verwachtte dat leerlingen al wat eerder zouden afhaken, maar ze vonden het geweldig en hielden het goed vol. Omdat het zo’n succes was starten we binnenkort met hip hop clinics. Zo houden we de dansvibe nog even vast.”

Topproductie onder tijdsdruk

Nico Teunissen, hoofd sport en cultuur bij De Onderwijsspecialisten: “Bijna hadden de coronamaatregelen roet in het eten gegooid. Het was een logistieke uitdaging om iedereen te kunnen laten oefenen en we konden natuurlijk niet voor een volle zaal optreden. Maar door onze ervaring én de flexibiliteit van alle deelnemers is het toch gelukt om dit jaar weer een topshow neer te zetten. Ook dat is kracht en daar ben ik heel erg trots op. De voorbereidingen voor volgend jaar zijn al gestart!"