Terug

Innovatieve ontdekkingsreis in het iXperium

In het innovatie-lab iXperium duiken leerlingen in de wonderen van de ict-wereld. Je kunt er met drones experimenteren, 3D-ontwerpen maken en printen, robots besturen met een iPad, met een vr-bril op rondkijken op plekken ver weg.

Elle Peters, adviseur Onderwijs en ICT, legt uit waarom dit zo veel leuker is dan de strakke formule van het traditionele onderwijs: ‘Innoveren om het innoveren, daar heb je niets aan. Wat wij bij het iXperium doen, noem ik sociale innovatie: leerlingen ontwikkelen zich op zoveel meer gebieden dan alleen ict.’

Op de vleugels van Passie

Elle heeft een goed voorbeeld. ‘Een leerling had zich helemaal verdiept in drones. Zijn kennis daarover gaf hem het vertrouwen om zelfstandig naar een andere locatie te reizen en daar een workshop te verzorgen. Dat waren drie vliegen in één klap: ict-kennis uitgebreid, OV-angst overwonnen en presentatietechniek verbeterd. Gewoon door uit te gaan van zijn passie - drones - in plaats van wat hij jarenlang niet durfde.’

De ronkende motor van innovatie

De bezoeken aan het innovatie-lab leveren ook voor leraren wat op, vertelt Elle. ‘Het iXperium kan hen op weg helpen naar andere vormen van onderwijs. Zo is er een leraar die bij het iXperium heeft ontdekt hoe je met Prowise Presenter mooie lessen voor en met leerlingen kunt maken. Hij zette een training op voor zijn directe collega’s en wordt nu gevraagd om die training ook op andere scholen van De Onderwijsspecialisten te geven.’

  

Vrijheid als routekaart

In het iXperium is het nooit een probleem om de aandacht vast te houden. Dat zit hem in de vrijheid die leerlingen krijgen om zelf te kiezen wat ze er doen. Die plek, waar altijd iets te ontdekken is, is een uitstekend vertrekpunt voor (ongemerkt) leren. En dat geldt net zo goed voor de leerlingen op het laagste niveau, stelt Elle. ‘Ook zij zijn bij het iXperium uit te dagen. Laat ze maar zelf op een knop drukken om mooi licht te laten schijnen: eigen regie in het snoezelen.’ Elle’s voorbeelden buitelen over elkaar heen. ‘We zijn ook nepnieuws gaan maken en gaan vloggen met een meisje dat online met iedereen praat, zonder gevaar te zien. Zodat ze ontdekte: niet alles wat je ziet, klopt met de werkelijkheid.

Inspirerende mengelmoes

De leerlingen halen ook veel uit de andere bezoekers van het iXperium en uit de locatie. Ze lopen er basisschoolleerlingen tegen het lijf en ook mbo’ers en hbo’ers – en dat mengt allemaal heel natuurlijk. Dat leert je dat sommige dingen eng lijken, maar in de praktijk heel erg meevallen. En dat het iXperium onderdeel van de HAN is, is voor leerlingen natuurlijk helemaal geweldig: ze zijn enorm trots om daar rond te mogen lopen.

Het iXperium helpt leerling en leraar om in oplossingen te denken, om nieuwsgierig te zijn. Ook als je daar onzekerheid voor moet overwinnen, ook als je nog niet alles weet of kunt. ‘Precies wat nodig is om voorbereid te zijn op een samenleving die veel vraagt en snel verandert’, volgens Elle. ‘Mooi wat zo’n prikkelende omgeving in iedereen losmaakt.'