Terug

Duimpjes omhoog voor de ‘Snoezelaarde’ op so De Linde

Het digibord gaat uit, de juf gaat achterin de klas zitten. De leerlingen van groep E/F van so De Linde in Deventer kijken verwachtingsvol naar ‘juf’ Michelle Hieltjes, die een grote wereldbol de klas in tilt. Het is de nieuwste aanwinst in de serie spellen over duurzaamheid: de Snoezelaarde. “Jullie zijn de aller-aller-állereerste leerlingen die dit spel zien en spelen. Jullie mogen dit spel vandaag testen.”

Eerst gaan de leerlingen de aardbol eens goed bekijken. Ze benoemen wat ze allemaal zien, en mogen ook even komen voelen. Het water voelt glad, de bergen voelen ruw en de bomen voelen een beetje als bloemkool. Er zijn ook geluiden te horen als er op de knopjes wordt gedrukt. De leerlingen luisteren aandachtig: welk gebied op aarde horen we hier? De zee, met walvisgeluiden, de drukte van de stad en het gekwetter van vogels in het bos komen voorbij.

Leerlingen kunnen met dit spel in de klas ervaren hoe mooi de aarde is. Met de Snoezelaarde hopen we de zintuigen van leerlingen te prikkelen met de verschillende texturen en geluiden. Daarnaast zorgt het voor gesprek in de klas. Als Michelle vraagt welk gebied op aarde de leerlingen het mooiste vinden, kiezen de meeste leerlingen voor de bergen. Voor het mooie uitzicht, maar ook omdat je daar lekker kunt klimmen. Alleen Godwin kiest voor het strand: daar is het lekker warm.

De Snoezelaarde is het derde spel van het Duurzaam Ontdek Lab dat ontwikkeld is door ontwerpbureau Artron en Op Naar Nul. Naast de snoezelstand, waarbij verschillende geluiden te horen zijn, heeft de aardbol ook een makkelijk en moeilijke quizfunctie. De vragen bij de quizfunctie zijn ingesproken door leerlingen van onder andere so de Linde, vso de Linde, Gentiaan College, Vierbeek College, Prisma College, vso Mariëndael, de Ommezwaai en de Ziep.

Berken, Rik en Sem van so De Linde horen vandaag voor het eerst hun eigen stem terug als quizvraag van de Snoezelaarde. Dat is een bijzonder moment. Berken: “Ik vond het een hele leuke les. Vooral omdat ik mijn stem kon horen en dat straks kinderen op allemaal scholen mijn stem horen.” Voor Sem was het een opluchting dat zijn vraag goed te horen was. “Bij het inspreken was ik opeens een beetje zenuwachtig.” De klas weet samen het juiste antwoord te vinden op tien quizvragen en ronden daarmee het spel af.

De Snoezelaarde heeft de test vandaag glansrijk doorstaan: klas E/F kiest massaal voor het ‘duimpje omhoog’. Wat er dan zo leuk aan was? Godwin: “Ik vond het een hele leuke les. Het is heel goed dat we over de natuur praten, want dat is het belangrijkste. Voor de dieren én de mensen.”

Lees meer verhalen over 'samen met jou!'