Medewerkers vertellen

Wij willen het maximale uit de leerlingen halen en ondersteunen hen daarbij. Onze leerlingen zijn betrokken, ondernemend en nieuwsgierig. Vanuit een onderzoekende houding stelt de leerkracht zich vragen over zijn eigen handelen en over wat leerlingen moeten leren. Elke dag zien we kansen en wij gaan door waar anderen stoppen.

'Ik heb echt de leukste baan van de wereld'

Vakdocent consumptieve techniek en docent Duits Jose vertelt wat het werken bij Vester College zo leuk maakt:

'Ik werk hier al acht jaar met veel plezier. Ik ben hier binnengekomen als groepsleerkracht voor alle vakken en als docent consumptieve techniek en later ben ik ook Duits gaan geven. In eerste instantie wilden ze het vak Duits afschaffen omdat er geen docenten waren die dit vak wilden geven. Maar dat vond ik zo jammer, dat ik heb aangeboden om Duits te geven. Dus zodoende ben ik docent consumptieve techniek (kookles) én docent Duits. Beide vakken vind ik zó leuk om te geven dat ik echt niet kan kiezen tussen de twee.

Sowieso zou ik met niemand willen ruilen van baan, want ik heb echt de leukste baan van de wereld. Leerlingen geven mij zoveel energie omdat ik zie dat ze graag op school zijn en echt wat willen bereiken. Daarom vind ik het een eer om ze te begeleiden naar hun diploma en hen te triggeren om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Dit doe ik natuurlijk samen met mijn collega’s, want we vormen samen een hecht team: we weten dat we op elkaar kunnen bouwen. Als ik zes weken zomervakantie heb, mis ik echt mijn leerlingen en collega’s!'

Nabijheid, veiligheid en er zijn voor leerlingen

Iris werkt ruim vijf jaar als leerkracht op De Ommezwaai. Iris geeft les aan de leerlingen van groep 8 (11 t/m 13 jaar). De leerlingen in haar klas zijn erg divers wat betreft gedragsproblematiek en dit vergt vaak een specifieke aanpak voor iedere leerling. Iris vertelt wat dit inhoudt en hoe zij dit aanpakt samen met haar collega’s: 'Bij De Ommezwaai geven we onderwijs waarbij we de kinderen zich laten ontwikkelen tot aardige, vaardige en waardige mensen. Door deze manier van lesgeven word je continu uitgedaagd om je grenzen te verleggen en hierover te sparren met je collega’s.

Daarnaast is het belangrijk om een positief klimaat te creëren in de klas en vooral dat te benadrukken wat (al) goed gaat. Ik ervaar dat als je warmte en betrouwbaarheid uitstraalt, je veel terug krijgt van kinderen en dat geeft mij heel veel energie. Dit komt ook door het hechte team waarin ik werk; er heerst hier een open-deur-cultuur en je collega’s zijn altijd degenen waar je op terug kunt vallen. Elke dag hebben we aan het begin en einde van de dag een ’rondje met het team’. We bespreken dan of er nog bijzonderheden omtrent leerlingen zijn die een specifiek plan van aanpak vereisen. Op deze manier geven we elkaar feedback en weten we ook gelijk wat er speelt binnen de andere groepen.

Samen met mijn collega’s probeer ik steeds de hulpvraag van leerlingen achter het gedrag te blijven zien. Dit zorgt ervoor dat we in beweging blijven om een positief schoolklimaat neer te zetten. Samen met je collega’s maak jij het verschil voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege hun gedrag!'

'De leerlingen zijn soms pittig, maar zó de moeite waard!'

Rachel is leerkracht bij het Vierbeek College, ze is mentor van jongeren in het eerste leerjaar. Ze heeft sinds haar pabo-studie al veel affiniteit met de pedagogische kant van haar beroep en ziet het als een missie om jongeren met gedragsproblematiek te laten zien dat zij er wel degelijk toe doen.

'Toen ik hier pas kwam werken heb ik echt wel eens gedacht: Waar ben ik aan begonnen! Het is in het begin namelijk heel veel investeren en doorzetten en vooral toelaten dat je dingen verkeerd doet. Maar het ging al gauw beter, omdat je hier heel veel steun krijgt van je collega’s. Je bent meteen onderdeel van een hecht team en je krijgt veel tips en tricks van collega’s over wat wel en niet werkt bij deze bijzondere doelgroep. Hierdoor begon ik het steeds meer als een uitdaging te zien om juist deze leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun talenten. Het vergt veel geduld en vaak worden de leerdoelen in kleine stapjes behaald. Maar door deze leerlingen, die vaak al veel negatieve ervaringen hebben, positief te benaderen en ze veel zelfvertrouwen te geven zie je ze opbloeien. Dat is geweldig om te zien.

Belangrijk is dat jij, als leerkracht, de leerlingen vertrouwen geeft en een vaste structuur biedt. Ik start elke dag met het doorspreken van het programma. Vervolgens maak ik een rondje door de klas om elke leerling de gelegenheid te geven om zijn/haar verhaal te doen. Hierdoor kan ik beter rekening houden met zijn of haar gedrag. De lesmethodes probeer ik zoveel mogelijk te ondersteunen door concreet en praktisch materiaal en door steeds te verwijzen naar het nut voor hun eigen toekomst. Tijdens de wiskundeles geef ik de jongeren bijvoorbeeld een folder van een supermarkt zodat zij kunnen uitrekenen wat bepaalde producten kosten. Verder laat ik hen actief samenwerken en doen we allerlei oefeningen over omgaan met jezelf en de ander. Want, leren hier op school gaat niet alleen over dingen als boodschappen kunnen doen. Het gaat ook over zien dat je er mag zijn, een mooier mens worden en leren genieten van het leven.

Ik werk inmiddels al 13 jaar hier en geen dag is hetzelfde, dat maakt dat werken bij Vierbeek College elke dag weer een uitdaging is. Ik zou het voor geen goud willen missen!'

'Het is fantastisch om te zien dat er volop ontwikkelmogelijkheden zijn bij deze authentieke doelgroep.'

Sjoerd is vakdocent natuur-/scheikunde en aardrijkskunde en daarnaast teamcoördinator bij het Briant College. Na de pabo-opleiding heeft Sjoerd kort in het regulier onderwijs gewerkt. Maar hij maakte al snel de overstap naar het speciaal onderwijs.

Sjoerd vertelt: 'Wat mij zo aantrekt in het speciaal onderwijs is het persoonlijke contact met de leerlingen. Ik ben ooit begonnen in het regulier onderwijs en daar miste ik het persoonlijke contact, want ik wist nauwelijks hoe het echt ging met de leerlingen. Ik begin de dag door bij binnenkomst elke leerling een hand te geven en te vragen hoe het met hem of haar gaat. Ik merk dat leerlingen het erg fijn vinden als ze even persoonlijke aandacht krijgen en ze hun verhaal kwijt kunnen.

In het regulier onderwijs zijn de dagen vrij standaard en voorspelbaar, maar met leerlingen die gedragsproblemen hebben is geen dag hetzelfde. In het speciaal onderwijs is het de kunst om continu aan je pedagogische skills te werken, pas dan kan je de leerling goed begrijpen en de hulpvraag blijven zien. Het geeft mij veel voldoening als je ziet dat leerlingen kleine stapjes vooruitgaan en zich persoonlijk ontwikkelen.

Al mijn collega’s hebben ook de gezamenlijke passie om de leerling verder te helpen. Je kan altijd een collega vragen om tips en tricks als je daar behoefte aan hebt of je verhaal aan ze kwijt als je een zware dag hebt gehad. De leerlingen op het Briant College zijn uitdagend, divers en ze hebben allemaal een eigen rugzak. Elke leerling heeft, ondanks dat ze weinig succeservaringen hebben gekend, iets positiefs in zich.

Op het Briant College is het erg belangrijk dat jij als leerkracht je lessen goed gestructureerd aanbiedt. Wanneer je de kleine stapjes die de leerlingen maken waardeert, krijg je hier heel veel voor terug. Het is fantastisch om te zien dat er volop ontwikkelmogelijkheden zijn bij onze leerlingen, zodat zij kunnen uitstromen naar regulier vervolgonderwijs of een reguliere werksetting.'