‘Open armen, veel geduld en super-structuur’

 Iedere leerling is van ons allemaal, zo staan alle leraren van het Vierbeek erin. Het maakt niet uit of een kind bij je in de klas zit of niet, het is sowieso jóuw leerling. En ieder van die jonge mensen verdient het om begeleid te worden in een goede omgang met anderen en naar een (betaalde) baan. Daar werk je ook buiten je eigen klas aan, met z’n allen.  

De ene collega kiest meer de hiërarchische insteek, de ander zit meer op de relatie of gaat voor een mix van beide. Maar we kijken allemaal steeds naar het gedrag van leerlingen: hoe reageren ze en wat hebben ze nodig? De aanpak die je kiest, is niet altijd een schot in de roosAls me dat overkomt, vraag ik collega’s om mee te denken - als die niet al uit zichzelf bijgesprongen zijn, want we zorgen hier goed voor elkaar.  

Mijn collega’s laten me dan bijvoorbeeld het positieve in het negatieve zien: een vertrouwensband lukt misschien nog niet, maar andere dingen al wel. Of geven me het advies de leerling tegemoet te komen, ondanks dwarsliggerij. Want hoe erg is het om iemand deels zijn zin te geven, als hij daarna wél wil meebewegen? Dan werk je tenslotte aan de vaardigheid om samen de gulden middenweg te vinden. Tegelijkertijd moet je soms ook juist wél op je strepen blijven staan, omdat ‘gezag accepteren’ ook iets is wat de leerling onder de knie moet krijgen.  

Heftige dagen horen erbij in het speciaal onderwijs. Maar elke ochtend is het startsein voor een nieuwe ronde en nieuwe kansen. Ook voor leerlingen die zich de dag ervoor bepaald niet als engeltjes gedroegenIn de hoofden van deze pubers is het vaak zo druk, dat ze onderweg naar de boekenkast al aan het dwalen gaan. Dan worden ze afgeleid door van alles en nog wat en is het boek dat ze wilden pakken volledig vergeten. Met die overprikkeling hebben ze dagelijks te maken en tóch weten ze stapjes te nemen, ongelooflijk knapDaarom ontvang ik ze iedere dag met wijd open armen, veel geduld en super-structuur 

Gelukkig heb ik alle vrijheid om mijn lessen zelf vorm te geven. Ik hang nu de topografielessen op aan het thema Eredivisie. Dan laat ik de leerlingen opzoeken waar de steden van al die clubs precies liggen. Maar je kunt ons ook maar zo aantreffen in het bos rond de school. Daar neem ik de leerlingen soms mee naartoe, om ze hun energie kwijt te laten raken of als beloning voor een heel speciale dag in het speciaal onderwijs!’ 

Kamiel Theunissen is leraar in de onderbouw van het Vierbeek College in Oosterbeek. Hij volgt daarnaast de masteropleiding Educational Needs aan de Fontys Hogeschool en is lid van Arnhem Meestert, het platform voor meesters in het basisonderwijs.

In de reeks verhalen 'Ik ben een onderwijsspecialist' vertelt een onderwijsspecialist wat zijn of haar baan speciaal maakt. Deze keer vertelt Kamiel (leraar Vierbeek College) over onderwijs dat je samen geeft.