Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Wij bieden (voortgezet) speciaal onderwijs en begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
     
    De Onderwijsspecialisten
    Vossenstraat 6
    6811 JL Arnhem
    T 026 - 353 74 80
    info@deonderwijsspecialisten.nl
     
    twitter.pngLinkedIn.pngyoutube.pngfacebook.png

Symposium over 'gedrag' tijdens afscheidsreceptie Rita van Rens

  • Tijdens het afscheid van Rita van Rens, gedragswetenschapper op de Ommezwaai, werd nog eens het belang benadrukt om goed naar de onderwijsbehoeften van onze leerlingen te kijken.
“Onze leerlingen hebben maar een beperkte mogelijkheid om tot leren te komen vanwege de gedragsbeperking. Dit omdat bij bijvoorbeeld boosheid of onveiligheid, het reptielenbrein de functies van de hersenen weer overnemen. En deze kent eigenlijk maar drie manieren van reageren: vechten, vluchten of bevriezen. In de presentatie komt de door haar zo vaak gebruikte term ‘Window of Tolerance’ weer voorbij, binnen dit raampje is normale ontwikkeling namelijk mogelijk. Dus aan ons de opdracht het onderwijsaanbod zo af te stemmen dat we dit ‘raam’ weten te vinden en het soms even verder ‘open’. te krijgen. Een goed voorbeeld hiervan is ons Wonderwijs want hierbij richten wij ons niet alleen op de cognitieve kant en zeker niet alleen op die zaken waar de leerling het altijd al moeilijk mee heeft. Nee kijk eens verder, kijk ook naar de talenten die deze kinderen hebben,” vertelde Rita tijdens haar speech.

 

Vervolgens kreeg Peer van der Helm, lector Residentiele Jeugdzorg bij het Expertisecentrum Jeugd van Hogeschool Leiden, het woord. Zijn verhaal sloot naadloos aan bij dat van Rita. (Geen wonder, eigenlijk want ze beïnvloeden elkaar in het denken). Peer trok het iets breder, hij gaf aan hoe goed het is dat er een plek is waar deze kinderen heen kunnen, waar ze zich weer veilig kunnen voelen. Want uit onderzoek is duidelijk geworden dat er in het speciaal onderwijs het minst gepest wordt. En, en dit was voor de meeste aanwezigen wel verrassend, ze komen ook in het speciaal onderwijs het best tot ontwikkeling. Ook cognitief. Peer besloot dus met de duidelijke stelling dat de maatschappij blij moet zijn met scholen als de onze en de beleidsmakers zouden ze moeten koesteren. ​

​​​

Nieuws

:

Help (nieuw venster)